بررسی های مورد نظر  در انتخاب حجم مناسب مخزن ذخیره آب ساختمان

بررسی های مورد نظر در انتخاب حجم مناسب مخزن ذخیره آب ساختمان

باز نگری های متبوع در گزینش حجم مطلوب مخزن ذخیره آب ساختمان
برای این‌که حجم مخزن ذخیره آب یک واحد ساختمانی گزینه تایید سازمان آب و فاضلاب قرار گیرد نیاز است تا مبنی بر امر العمل های ابلاغی این اداره امکانات ما یحتاج تهیه و تنظیم و نصب شوند . چنانچه که به سازمان آب و فاضلاب شهر خویش رجوع نمایید تا امر العمل گزینش مخزن آب و طرز نصب پمپ آب را اخذ کنید احتمالاً ورقه ای شبیه ورقه تحت تحویل شما داده خواهد شد .

بررسی جحم مخزن ذخیره اب

مخزن ذخیره اب

با دقت به‌این ورقه که بوسیله سازمان آب و فاضلاب شهر تهران بیان شده شده‌است در صورتی واحد آپارتمانی ما ۸ واحدی باشد و معدل تعداد اشخاص خانوار هر واحد ۴ نفر فرض شود دست‌کم به یک مخزن ۲۰۰۰ لیتری نیاز خواهید داشت .

البته در صورتی بخواهید به صورت با جزییات بیشتر حجم مخزن ذخیره آب را به ازاء اشخاص خانوار به نحوی نظارت کنید که ضریب اطمینان قابل قبولی داشته باشد و هیچگونه خللی در فرآیند آبرسانی ساخت نکند مستمند نظارت دقیقتری است که در تحت و در قالب نمونه برای شما شرح خوا هیم بخشید .

با فرض به عبارتی یک واحد آپارتمانی ۸ واحدی و ۲ واحد در هر طبقه و همینطور معدل آب مصرفی ۲۵۰ لیتری به ازاء هر واحد داریم :

۸ واحد و در هر واحد ۴ نفر =>32 نفر تعداد اشخاص ساختمان

۳۲*۲۵۰ لیتر=>8000 لیتر

به احتمال مضاعف ۸ ساعت در ۲۴ ساعت شبانه روز هیچگونه آبی‌رنگ بوسیله اشخاص مو جود در واحد ساختمانی مصرف نخواهد شد . این مجال که به فرصت استراحت ساختمان مشهور است را از حجم ما یحتاج کسر می‌کنیم . در سود داریم : بررسی های مورد نظر در انتخاب حجم مناسب مخزن ذخیره آب ساختمان

۸۰۰۰ تقسیم بر ۱۶ =>> 500 لیتر

تا اینجای کار ظاهرا یک مخزن ۵۰۰ لیتری قادر است کار شمارا رویکرد بیندازد و لی بایستی دقت کرد که ساعاتی از شبانه روز ( نزدیک به ۴ ساعت ) پیک مصرف آب است و در صورتی کلیه واحد ها مبادرت به مصرف آب کنند مخزن خالی شده و قابلیت سوختن پمپ و بقیه تجهیرات وجود خواهد داشت . پس به همین منظور این ۴ ساعت را در ۵۰۰ لیتر ضرب کرده و به به عبارتی مخزن ۲۰۰۰ لیتر می رسیم .

عموماً بجهت نصب اتصالاتی همچون شناور و سرریز باطن یک مخزن حجم حقیقی وواقعی مخزن آب از حجم اسمی آن کاهش می‌یابد و این فرمان کاملاً ارگانیک است . در سود خوب تر است دست‌کم ۳۰۰ لیتر برای این نصیب خالی در لحاظ گرفت . در سود حجم مخزن به ۲۳۰۰ لیتر خواهد رسید .

در غایت به مخزنی با حجم تقریبی ۳۰۰۰ لیتر خوا هیم رسید . عموماً به تدریج پیش میایدکه به عبارتی مخزن ۲۰۰۰ لیتری یا این که ۲۵۰۰ لیتری برای چنین واحد ساختمانی کافی نباشد و نیاز به استعمال از یک مخزن ۳۰۰۰ لیتری جهت ذخیره سازی آب‌آشامیدنی داشته باشید البته به هرحال تحلیل علمی حجم مخزن ذخیره آب به صورت فوق میباشد که شرح دادیم .

مخزن ذخیره اب

خرید مخزن و پمپ دخیره اب و نصب ان

لزوم تعمیرات و نگهداری از تاسیسات ساختمان

چرا اصلاً نیاز به خرید مخزن ذخیره آب‌آشامیدنی ( مخزن آب ) داریم ؟ مگر نصب پمپ کفاف نمی دهد ؟

افت فشار کانال آبرسانی در بخش اعظمی از شهرها موجب شده‌است آب با فشار کافی به طبقات سوم و چهارم و فراتر نرسد . تا گذشته از اجرایی شدن ضابطه منع نصب بدون واسطه پمپ روی کانال آبرسانی , بخش اعظمی از هموطنان با نصب بدون واسطه پمپ مبادرت به تقویت فشار آب مجتمع ساختمانی خویش می کردند . با ارتقاء تعداد این پمپها اختلالات بخش اعظمی در کانال آب شهری ساخت شد :

۱ – در نقاطی که نشتی ناشی از فرسودگی وجود داشت , فشار منفی ناشی از مکش پمپ ها سبب به ورود آب آلوده و کثیف به باطن لوله ها و آلوده و کثیف شدن آب تصفیه شده می‌گردید .

۲ – فساد کنتورهای آب و در مواقعی اجبار آب بهای یک سری برابری به شهروندان

۳ – جدا آب بخش اعظمی از مشترکین در هنگام مکش پمپ بوسیله همسایگان و …

همینطور بجهت وجود نداشتن به مقدار آب باطن لوله ها در بخش اعظمی از مورد ها سبب به کم آب کار کردن و در سود فساد مکرر پمپ ها و دیگر اجزای تاسیسات ساختمان می‌شد .

آنچه تیتر شد مسبب حال و روز قانون ها و استاندادرهای زیادی در اداره نظام مهندسی , آب و فاضلاب مملکت و شهرداری ها شد تا نصب مخزن با حجم کافی را برای واحدهای مسکونی نوساز را تحمیلی نمایند . همینطور کمپانی آب و فاضلاب را واداشت تا با استعمال از ابزارهای رسمی مشترکینی که به طور بدون واسطه مبادرت به نصب پمپ پس از کنتور کرده بودند را مجاب به نصب مخزن ذخیره گذشته از پمپ در ساختمانهای خویش نمایند .

در مکانهایی که به علت داشتن جاذبه های توریسم , در زمان های کوتاه مقطع سال ( روز ها تعطیلات و … ) جمعیت مسکونشان یک سری برابر می شود با دقت به تجربیات سالیان گذشته , بایستی حجم ذخیره آب را ارتقاء بخشید . چنانچه که شما پیش گویی می‌کنید احتمال دارد بیش تر از یک روز در روز ها خاصی از سال با قطعی آب کانال شهری مواجه باشید بایستی تعداد روز ها را ضربدر تعداد نفرات و ضربدر ۱۵۰ لیتر ( سرانه مصرف هر شخص ) نمایید تا حجم مبداء ذخیره ما یحتاج به دست آید .

مخزن ذخیره اب

محل نصب مخزن و پمپ ذخیره آب

مخزن آب ذخیره آب‌آشامیدنی و پمپ را در کجا نصب نماییم؟

بعداز اطمینان از جای گیری مخزن در محل نصب مسیر انتقال مخزن و گلوگاه های احتمالی را باز‌بینی نمایید . قابل ذکر است سطحی که مخزن بر روی آن قرار می‌گیرید بایستی تماما صاف , یک دست و مرحله باشد .

برای نصب مخزن در پشت بام , محل گزینش شده از حیث بنا ای بایستی تحمل وزن مخزن پر‌از آب را داشته باشد بنابر سفارش اداره نظام مهندسی در مبحث شانزدهم قوانین ملی ساختمان خوب تر است حجم آب ذخیره ما یحتاج یک ساختمان به جای یک مخزن بلندمرتبه در دست‌کم دو مخزن کوچکتر ذخیره شود برای مثال در فیس نیاز به ذخیره ۴۰۰۰ لیتر آب در یک ساختمان خوب تر است از دو مخزن ۲۰۰۰ لیتری استعمال نمایید .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *